15 de set. 2010

Trucadors a Santes Creus

Fa algun temps, vaig descobrir un blog dedicat als trucadors. Mai m’hauria parat a observar aquesta mena d’objectes que pengen de les portes amb la finalitat obsoleta de picar-les. Podria dir que, fins aleshores, ni els veia. Per descomptat, sabia que existien i en coneixia la seva utilitat però s’havien convertit en quelcom que passa desapercebut, com una mena de taca a la porta que el pas del temps fa invisible als ulls.


Com deia, un bon dia vaig trobar un blog ple de fotografies fantàstiques dedicades a aquest giny que posen de manifest que sovint la quotidianitat ens impedeix valorar el treball artesanal que els nostres avantpassats ens han deixat penjats a les portes. Un museu a l’aire lliure a l’abast de tothom i a qualsevol indret on hi hagi una porta.


Sorpresa, vaig intentar recordar quines portes de Santes Creus podien tenir trucadors. Incapaç de visualitzar-ne cap amb la memòria vaig sortir amb la càmera. N’hi havia de petits i de grans, de senzills i de més sofisticats. Quasi totes les cases en tenien. Portes vistes centenars de vegades, moltes d’elles traspassades. De ben segur que, fins i tot, havia fet servir algun cop algun d’aquells picaportes sense mirar-me’l.


N’he trobat alguns col·locats a una alçada considerable, impossible d’assolir per una persona. Alguns veïns m’han confirmat que aquests trucadors estaven pensats per tal que els reis o els cavallers no haguessin de baixar dels seus cavalls.


Bé, ha estat tota un descoberta: Santes Creus també té picaportes!. Penjo aquí un parell com a mostra. L’un, més auster, es troba a l’interior del Monestir. L’altre pertany a la porta de l’església de Santa Maria i té gravat l’escut del cenobi.


I si us agrada el tema, un blog molt recomanable: http://trucadors.blogspot.com/

Dolors Palma. Santes Creus

3 comentaris:

  1. gràcies pel comentari, tota una troballa, hi vaig estar a Santes Creus i tan sols a la plaça principal en vaig fer un munt i de molt bonics, uns ja estan ficats, altres esperen torn.

    ResponElimina
  2. tens un altra trucador al blog

    http://trucadors.blogspot.com/2010/08/peratallada-baix-emporda-catalunya.html

    ResponElimina
  3. Hola habia escrit abans pero penso se ha esborrat, quina feinada, quina feina fas?, escrius força bé el catalá, disculpem tinc forçes faltes de ortografia, es la rémora del temps de la infancia i les imposicions, segueix es força maca la feina...un petó

    ResponElimina